Tietoja minusta

Oma kuva
Opettajana olen toiminut 1980-luvulta alkaen. Syksyllä 2018 voin keskittyä lukemiseen ja harrastaa muinaismuistojen katselua. Myös tekstin tuottaminen kiinnostaa. Kirjoitin v. 2004 väitöskirjan Opettajan ja oppilaan kohtaaminen. Novelleja julkaistu kokelmissa. http://helenaho.wordpress.com/ in English

29.12.2010

Kukaan ei huomaa mua - romaani tällä viikolla painosta!

Romaani Kukaan ei huomaa mua tulee tällä viikolla painosta!
Ensi viikolla Jyväskylästä kirjaa saa Kirjavitriinistä ja KampusDatasta.
Olen tosi iloinen, sillä vuosia olen kirjoitellut pieniä tarinoita, mutta romaani on aina ollut tavoitteena kirjoittamisessa.

Kirja ilmestyy Tutkiva opettaja - julkaisusarjassa 4/2010. Kiitos tästä kasvatustieteen professori Eira Korpiselle, jonka johdolla moni opettaja on saanut tutkimuksiaan julkaistua. Tutkiva opettaja -verkosto on jo toiminut 20 vuotta. Jyväskylään on ollut hieno mennä kesäkouluun tapaamaan verkoston jäseniä. Tutkiva opettajuus takaa kasvattajalle mielenkiintoisen kehittymishankkeen - koskaan en ole ammatilaisena valmis, vaan voin oppia uutta ja kuunnella lapsia.


Olen tehnyt vuosia opettajan työtä. Olisiko aika kokeilla kirjalijan työtä? Ainakin pitää olla hyvä kunto, jotta voi istua pitkään kirjoittamassa. Keskittymiskykyäkin tarvitaan.

Pian julkaisen ensimmäisen romaanini Kukaan ei huomaa mua Jyväskylän ylipiston julkaisusarjassa Tutkiva opettaja. Romaani kertoo opettajasta, jota lyödään koulussa. Aluksi olin tyrmistynyt koulussa tapahtuvasta väkivallanteosta, mutta kirjoittamisen aikana askarrutti tuo poika, joka iskee Meriä nyrkillä. Miksi Risto lyö? Mikä on hänen taustansa? Pahuus tihkuu ihmisestä tai sitten nuori on olosuhteiden uhri. Riston elämä aaltoilee parempien ja huonompien kausien hyökynä. Väärä sana ja poika kiehuu ja potkii keittolan välipala-automaatin sököksi.

Yllättävää oli, että kirjoittaessa näkökulmani muuttui tapahtumien edetessä. Nyt  huomaan että haluan painottaa eri asioita kuin kirjoittamisen kiihkeässä prosessissa. Viimeistelyssä on helppo pyyhkiä pois rakkaita kohtia. Minua kiehtovat asiat pysyvät hemmottelevan hauskoina, mutta kirjan kokonaisuus ei kärsi karsimisesta. Saan palata omiin teemoihini eri muodoissa, mutta lukijaa ei pidä rasittaa turhilla turistitarinoilla.

Mahtavaa on ollut ystävien ja kirjoittajien tuki. Tuulamai Salmela on suurenmoinen lukija -  kiitos hänelle kritiikistä.
Kiitos Tiina Laaniselle kirjoittajakoulutuksesta Tampereella.
Kiitos Tuula Hautalalle neuvoista.
Merja Auer on kannustanut kirjoittamaan. Odotan hänen runokokoelmansa ilmestymistä!
Kirjailija Tuula Mai Salmela on jaksanut muistuttaa romaanin kokonaisuuden vaativan työtä ja keskittymistä!
Perheen tuki on ollut rohkaisevaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti